A NIF Zrt. egy kisfilmben mutatja be a balatoni régió infrastrukturális fejlesztéseinek részleteit. A nevetséges hibákról, a sehová sem vezető alsóörsi bicajút vagy a meleg miatt vasúti korlátozások, nem esik szó.

Propaganda és bullshit

A belföldi turizmusban hazánk fő turisztikai vonzerejét a Balaton jelenti, amelynek közlekedési-infrastrukturális fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. A NIF Zrt. számos jelentős vasúti, közúti és kerékpáros beruházást valósított és valósít meg, illetve tervez a Balaton térségében.

A videó

Lepsénynél még megvolt

A Székesfehérvár-Keszthely vasútvonal rekonstrukciója I. ütem 1. szakaszaként 2014-2015-ben a Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti vasútvonalszakasz épült át. A két állomás között újra 100 km/h-val haladhatnak a vonatok. Szabadifürdő és Zamárdi felső között pedig kétvágányú pályaszakaszt épült ki.

Esőbeállók

Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között szintén helyreállt a pályasebesség, 17 állomáson új esőbeállók készültek. A projekt keretében 26 meglévő útátjáró újult meg, 91 gyalogátkelőhely épült át teljesen és 6 új gyalogos átjáró is létesült, ezzel a teljes szakaszon biztosítottá vált az akadálymentes és biztonságos átkelés lehetősége. A beruházás zaj-, rezgés- és partfalvédelmi létesítményekkel bővült.

Egyvágányúság helyett

Az egyvágányú dél-balatoni vonal forgalmának növelése érdekében Balatonszemes és Balatonlelle felső állomások között 2. vágány épült. A beavatkozásokkal a dél-balatoni települések akár fél órával gyorsabban elérhetőek lettek Budapestről.

Irány Kaposvár

A Kaposvár – Fonyód vonalszakaszon szintén megszűntek a sebességkorlátozások, megvalósult a vasúti pálya állapotjavítása, egyúttal kényelmesebbé vált a vasút megközelítése, a teljes vonalon megújult az állomási környezetet. A vonal becsatlakozott a regionális közlekedésbe.

Északi part

Szabadbattyán és Balatonfüred között 55 km vonalszakasz villamosítása zajlik. A munkálatok 2019 végén kezdődtek és 2021 őszén érnek véget. A beruházás során átépült Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomás, ahol többek között 55 cm magas, akadálymentes peronok létesültek, korszerű térvilágítás és hangos utastájékoztató berendezések is helyet kaptak.

Villamosítás, nem ki hibákkal

2021 nyarán már villamos üzemű vonatokkal lehet Balatonfüredig utazni. A dízelvontatás megszűnésével komfortos, környezet- és utasbarát közlekedés valósul meg, a menetidő és a várakozási idő lecsökken. A fejlesztésnek köszönhetően az észak-balatoni települések akár 20 perccel gyorsabban elérhetőek lesznek Budapestről. A 23 milliárdos villamosítás utáni korlátozásokról nem esik szó.

Csak így tovább?

A fejlesztés előkészítés alatt álló második ütemében a villamosítás tovább folytatódik Tapolcán keresztül Keszthelyre és Ukkra. A 106 kilométer hosszú beavatkozással a Balaton teljes északi partja, emellett Tapolca és Sümeg térsége is környezetbarát villamos vasúti közlekedéssel lesz elérhető. A villamosítással lehetőség nyílik nem csak a Balaton-parti vonatközlekedés fejlesztésére, de akár Nyugat-Magyarország és a Balaton vasúti összeköttetésének javítására is.

Közúti fejlesztések

A Látrány elkerülő fejlesztésével a dél-dunántúliak is gyorsabban és biztonságosabban érhetik el a Balatont. A 2007-ben megépült 67. sz. főút Látrány elkerülő út fejlesztésére kerül sor – 2×2 sávos főúti kiépítéssel és vadvédelemmel. A látrányi elkerülő forgalomba helyezése 2024 tavaszára várható. Ezen a szakaszon 1 db turbó kialakítású körforgalmi csomópont létesül az M7-es autópálya csomópontjában, illetve 1 db külön szintű csomópont Visznél. Egy új földútnak köszönhetően Kaposvár irányából Rádpuszta felé is lehajthatunk majd.

Az M7-esnél tényleg jó dolog történt

A 2019 év végén elkészült M7-710. számú főúti csomópont csillapítja a dugókat az M7-es autópályán és a balatonakarattyai lehajtónál. Emellett direkt kapcsolatot létesít egy önálló csomóponttal a Balaton északi partjához, valamint a fejlesztés részeként a Budapest-Balaton kerékpárút átvezetése is megépült a 710-es úton keresztül.

Várpalota mentesül

A 2018 év elején befejeződött Várpalota elkerülő út beruházásának köszönhetően biztonságos, egységes, emelt szolgáltatási színvonalú közlekedés valósult meg a 8. számú főúton Székesfehérvár és Veszprém között, Várpalota mentesül a tranzitforgalom zajától és légszennyezésétől, a Székesfehérvár és Veszprém között közlekedők gyorsabban és biztonságosabban érhetik el úti céljukat.

Munkák Veszprémnél

A Veszprém déli elkerülő út korszerűsítésének köszönhetően a balesetveszélyes csomópontok megszűnnek. A 8. számú főút első ütemének forgalomba helyezése 2023 elején várható.

2×2 sáv

Az M76-os autóút I. ütemének (M7 és Balatonszentgyörgy közötti szakasz) forgalomba helyezése 2020 őszén megtörtént, míg a II. ütem (Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti szakasz) forgalomba helyezése 2022 elejére várható. Keszthely, Hévíz és Badacsony is könnyebben megközelíthető fejlesztésünkkel, hiszen 2×2 sávon direkt kapcsolat alakul ki a Balaton északnyugati részéhez.

Intenzív kerékpárút-fejlesztés a Balatonnál is

A NIF Zrt. beruházásában intenzív kerékpárút-fejlesztés zajlik az ország számos pontján. Magyarország egyik legszebb biciklis túraútvonala, a 205 km hosszú Balatoni Bringakör már 80 km-en megújult, de a fejlesztések folytatódnak. A vicces Veszprém-Alsóörs szakasz furcsaságairól nem írnak.

Még több kerékpárút

Jelenleg 21 km-en haladnak gőzerővel a munkálatok. 4,7 km-en épül át a jelenlegi kerékpáros útvonal, hogy szélesebb és biztonságosabb legyen. 14,5 km-en megújul a meglévő pálya, míg 1,8 km-en új kerékpárút létesül. 99,5 km-en tervezési és kivitelezési munkák zajlanak, hogy még kellemesebb legyen hazánk legnagyobb tava közelében tekerni.