Az Európai Bizottság levelet küldött a magyar kormánynak, ebben amelyben egy sor, konkrét korrupcióval és jogállamisági elvekkel kapcsolatos kérdést feszegetnek, a levélben a Balatonról is írnak.
Az Európai Bizottság konkrét kérései között szerepelt a levélben, jelezzék a magyar hatóságok, hogy mennyi uniós forrást használtak fel a Balaton térségében projektek finanszírozására. A Telex szerint nem olyan egyszerű szétszálazni, hogy a Balaton-körüli fejlesztési források mekkora része származott EU-s pénzből, és mekkora hazai támogatásból.
A legjelentősebb idegenforgalmi fejlesztési program a Magyar Turisztikai Ügynökség Kisfaludy-programja, de ez az uniós támogatások mellett jelentős hazai költségvetési forrásokra is épít, hazai pénzből finanszírozzák például a szálláshelyek fejlesztését, hiszen arra a 2014–2020-as időszakban uniós fejlesztési forrást nem lehetett adni.
A Válasz Online országos gyűjtést is készített a turisztikai ügynökség költéseiről, amelyből az látszik, hogy a kormány az igénylők fél százalékának (jórészt NER-bizalmasoknak) adta a turisztikai támogatások bő kétharmadát. A lap balatoni óriásprojekteket vizsgáló cikkében szintén az rajzolódik ki, hogy nagyrészt kormányközeli érdekcsoportokhoz kerültek a pénzek, de a cikkekben összegyűjtött projektek jelentős része hazai pénzből valósul(t) meg, nem uniósból.
Jelentősebb EU-s pénzek mentek viszont közlekedésfejlesztésre a Balaton térségében, azon belül is főként vasútfejlesztésre.
A Székesfehérvár és Keszthely közötti vasútvonal újjáépítési és korszerűsítési munkálataira közel 70 milliárd forint uniós pénz jutott, a megbízást a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó R-Kord és V-Híd, valamint a Swietelsky konzorciuma nyerte.
A tó északi partjának egyik, szintén részben EU-s pénzből megvalósuló vasútfejlesztésénél is találkozhatunk Mészáros nevével, a vejével, Homlok Zsolttal konzorciumban nyerték el a több mint 20 milliárdos megbízatást.
A Balaton körüli nagyobb beruházások közül viszont nem NER-cég kapta a siófoki Sió-zsilip rekonstrukcióját, amelyben több mint 14 milliárdnyi uniós pénz is van, azt az osztrák–francia Strabag–Colas duó építheti.
Ezeken kívül persze vannak kevésbé nagy összegű, de más szempontból érdekes projektek is, amelyek magukra irányították a sajtó figyelmét. Ilyen például az a balatoni golfklubban felépülő luxus-rehabilitációsközpont, amelyre 1,5 milliárd forint uniós pénz jutott.
KIemelt kép: Balatonlelle kikötő – Fotó: Balatonkörnyéke.hu