2019-ben még arról volt szó, hogy tucatnyi Balaton-parti vasútállomást építenek át a most is zajló vonalfelújítási munkálatok keretében. Most úgy tűnik, hogy csak négyet korszerűsítenek. Ennek ellenére Balatonakarattyán még mindig élénk vita zajlik arról a tervről, amely másfél éve látott napvilágot.
Visszavettek a felújítási tervekből
A most is zajló felújítási- és vonalkorszerűsítési munkák keretén belül a Szabadbattyán-Balatonfüred pályát modernizálják több állomással együtt. Az 55 kilométeres szakaszt érintő beruházásban átépítik Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásokat, ahol 55 cm magas, akadálymentes peronokat építenek, valamint korszerű térvilágítást és hangos utastájékoztató berendezéseket is telepítenek.
9 állomást újítottak volna meg
2019-ben még azt gondolták, és írtak ki tervpályázatot, hogy Polgárdi, Balatonakarattya, Csittényhegy, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Káptalanfüred, Alsóörs, Aszófő állomásokat újítják, meg pontosabban építenek egészen új vasútállomásokt.
Teljesen elbontották volna a balatonakarattyai állomást
A balatonakarattyai állomásra is készült egy terv. Ez azzal számol, hogy a 80-as években épült épületet teljesen elbontják és Bauhaus-stílusú új épületet emelneka helyére. Bár ez úgy tűnik a közeljövőben nem valósul meg, a helybéliek még mindig sokat posztolnak erről egy helyi Facebook-csoportban, meglehetősen indulatosan.
Nem képvisel építészeti értéket
A terv azon megállíptása verte ki igazán a biztosítékot amely szerint az épület építészeti szempontból nem képvisel értéket. A dokumentum szerint az utcaszint felöli fő megközelítés nézőpontjából
a mélyen fekvő épület kontyolt cseréptetős látványa kifejezetten előnytelen,
s figyelembe véve a közintézményi rendeltetést is, sem funkcionálisan, sem településképi szempontból nem előnyös.
A helybékiek ezzel nem értenek egyet
A kommentelők azt írják, hogy Balatonakarattyához nem illene az új, moder vasútállomás. Ebből a pénzből inkább a település utcáit kellene javítani.
Sok az utas, ezért korszerűtlen
A tervben a bontást azzal indokolják, hogy az utasáramlási és arculati elvárások a meglévő épület megtartásával, felújításával maradéktalanul nem elégíthetők ki, ezért a meglévő épület bontását és új épület megépítését javasolák. A kétszintes kialakítással az épület már az utcaképben is meghatározó elemként jelenne meg, egyfajta kapuzatot képezve a peron lejáratainál (lépcső, lift).
Egy fotó a 60-as évek elejéről, az állomást a 80-as években átépítették
Csak tervezés
Ezek tehát csak tervek, azt a NIF Zrt. már 2019-ben is kijelentette, hogy a megkötött tervezési szerződés alapján a tervező a megvalósításhoz szükséges vázlatterveket, engedélyezési- és kiviteli terveket és a tenderdokumentációt készíti el. Ebből következően a beruházás kivitelezésének kezdete és időtartama egyelőre nem állapítható meg – írta a napi.hu.
Az alagutat azonban mélyíteni kellett
A Balatonakarattyát érintő munkálatokban tehát nincs benne a vasútállomás elbontása, ami biztos, és a települést érinti a Balatonakarattyán található 95 méter hosszú Csittényhegyi alagút szükséges mélyítése. Mivel az alagút mélysége nem volt alkalmas az elektromos felsővezetékek kiépítésére, így a teljes pályaszerkezetet helyezik alacsonyabbra, hogy megoldhassák a kihívást – írta tavaly tasszal a Magyar Építők.
Zánka azért megújulhatott
A régi épület elbontását követően, annak helyén, egy 700 négyzetméteres perontető épült. A perontető alatt elkészült épületben új mosdókat, egy külön megközelíthető akadálymentes mosdót és zuhanyzót, valamint kezelői és üzemi helyiségeket is kialakítottak – számoltunk be még karácsony előtt.