Már 1912 augusztusában komolyan gondolkodtak azon, hogy hidat építenek a Balatonon Tihany és Szántód között. Az ötlet egy évig élt, mert 1913-ban már arról szóltak a cikkek, hogy a látvány miatt ez nem volna jó ötlet.

Híd a tó felett

A kormány hír szerint, azt tervezi, hogy Tihany és Szántód között hidat létesítsen a Balatonon. A híd költsége hat millió korona volna.” – idéz egy korabeli újságcikket a likebalaton.hu.

50 évvel később újra ötleteltek róla

Az ötlet tehát, hogy Tihany és Szántód között hidat építsenek, nem a XX. század második felében született meg először, hanem erre az időszakra tehető. Ekkor még nem indult el a rendszeres révközlekedés a két part között. A tervet hamarosan el is vetették, az 1913-as cikkek már arról szóltak, hogy – a nagy költségek mellett – a látványt, a természetet is nagyban károsítaná egy ilyen híd kivitelezése, ezért a komp elindítását javasolták egy miniszteri leiratban.

Csőalagútról is volt szó

Ez a terv az 1960-as években újra felmerült, sőt egy meredekebb elkézelés is apvilágra látott. 1972-ben a Magyar Nemzet arról írt, hogy. „a legkézenfekvőbb megoldásnak ígérkezik egy víz alatti betonalagút építése Tihany és Szántód között”

Ha már fúrtak metrót, akkor miért ne

A hídépítésnél talán csak az alagútépítés gondolata tűnhetett még elrugaszkodottabbnak, az ötletet egyébiránt a korszak metróalagút fúrásai adták – olvasható a likebalaton.hu összeállításában, amely további 4, egészen elképesztő elképzelésről is beszámol.

Gigaberuházások a Balatonnál

Terveztek olimpiai falut, a tó csatornává csapolását, amerikai jellegű üdülővárost ahogy francia kaszinóvárost is. Az ötletek szerencsére elhaltak, így a Balatont továbbra is meg lehet védeni a környezetkárosító ötletektől.

Már a rómaiak is kompoltak

A rómaiak idejében a komp kezdetben egy nagyobb vitorlás hajó volt. Az átkelőhely eleinte nem is volt fontos, mivel Tihany az ingadozó vízszint miatt gyakran szigetté vált. A római mérnökök létrehoztak a mai Siófok környékén egy olyan csatornarendszert, amely a Balaton vizét képes volt levezetni a Dunába. Ezzel biztosítani tudták az egyenletes vízállást, így Tihany nem volt többé sziget, az északi hadi út pedig mindig használhatóvá vált.

Az első állandó komp

1927-ben építették meg az első kompot. Ez egy 110 lóerős motoros komp volt, amely kb. 8 személyautó egy időben való átszállítására volt képes. A világháború nem volt kegyes hozzá: 1944-ben a visszavonuló német katonák felrobbantották és elsüllyesztették, csupán 1946-ban sikerült kiemelni és ismét helyreállítani.

Jelenlegi kompmenetrend

2020. november 16-tól 2021. február 18-ig Szántódrév kikötőből indulások: 7.00 és 17.00 óra között 60 percenként indul a komp. Tihanyrév kikötőből indulások: 7.15 és 17.15 óra között 60 percenként indul a komp.

A balatoni hajózás gyenge éve

Címlapképünk egy 2019 április elsején készült tréfának szánt montázs.