A MÁV közlése szerint a nyári előszezon zsúfoltsága miatt május 15-től helyjegyes lett a balatoni InterCity vonat, a feláras vonatokra viszont már nem érvényes a nemrég bevezetett országbérlet.
Május 15-én jött a meglepetés
A Telex egyik olvasója írta, hogy Balaton környékéről ingázóként május 8-án vette meg az országbérletet, az addigi 71 200 forintos ár helyett a 18 900 forintért. Az országbérlet működött is az első napokban, ahogy várták, amikor május 15-én jött a MÁV-menetrendben a balatoni előszezon, akkor jött a meglepetés: „Reggel a Tópart IC-hibrid vonaton szembesültünk vele, hogy nem vagyunk jogosultak azt használni, nekem a teljes szakaszra jegyet kellett váltanom pótdíj ellenében. Természetesen a különbözet megfizetése nem lehetséges.”
Válaszolt a MÁV is
Május 15-től kezdődő előszezoni menetrendben a kétóránként induló Balaton IC-n kötelező a helyjegy váltása az expresszvonati és az InterCity vonatrészbe is. A vonat tehát a szezon elején a várható zsúfoltság miatt helyjegyes lett, azaz már nem felármentes. A feláras vonatokra viszont már nem érvényes az országbérlet.
Budapest és Keszthely között nem lehet országbérlettel utazni
Május 15-től tehát Budapest és Keszthely között közvetlenül nem lehet majd az országbérlettel utazni. Ez azonban csak azokat az utasokat érinti, akik Budapestről utaznának Keszthelyig, vagy fordítva, hiszen az új bérletekkel Siófoktól Keszthelyig számos vonat igénybe vehető, ráadásul a Volánbusz naponta több alkalommal indít közvetlen járatokat Budapest–Keszthely–Budapest között, amelyekre az országbérlet érvényes
A tavaszból indultak ki
A nyári szezonban és szezonon kívül eddig is más volt a helyjegyes szakaszhatár a Balatonon, hiszen zsúfoltság csak nyáron van. Azok, akik azt hitték, hogy országbérlettel nyáron is mehetnek a Balatonra, nem ismerték a menetrendet és a tavasziból indultak ki.
Nem a vasúti menetrend rossz logikája
Az eset inkább a vármegyebérlet átgondolatlanságára, a bevezetés nem megfelelő kommunikációjára mutat rá inkább, mintsem a vasúti menetrend rossz logikájára.
Itt tájékozódhat
A MÁV azt ajánlja, hogy az országbérlet vásárlása előtt az igénybe vehető vonatokról a www.orszagberlet.hu oldalon tájékozódjanak az utasok.
Akármelyik InterCityre nem érvényes az országbérlet
„2023. május 1-jétől egyetlen bérlettel korlátlanul utazhatunk az egész országban helyközi buszokon és vonatokon.” Mindez a fentiek fényében túlzottan leegyszerűsítő, és egyébként az oldalon megtalálhatók azok az InterCity vonatok, amelyeket ország- vagy vármegyebérlettel igénybe lehet venni, és azok is, amiket nem. Emellett részletesen lehet keresni a feláras vonatok és főként azok felármentes szakaszainak teljes listájában is.
Az ingázókat segítve született meg
Az ország- és vármegyebérletet Lázár János nyilatkozata szerint azért vezették be, hogy segítsék a napi 4-4,5 millió ingázót.
A balatoni ingázók pórul járnak
A balatoni nyaralásra vonatozást kevésbé támogatják ezzel. Aki pedig véletlenül pont ott ingázna, annak az országbérletet a nyári szezon kilövi az InterCityn.
Sok buktató van
Civil szakmai szervezetek szerint bár a vármegye- és országbérlet bevezetésében az irány jó, de az elképzelésnek több buktatója van, és az átgondolatlan lépés sok kárt okozhat.
Kiemelt fotó: MÁV