Az elmúlt évek nagy sikerű rendezvénye újból visszatér a Balaton északi partjára. A ’60-as, ’70-es éveket több, a korszakhoz illő színű mozdony és kocsi is megidézi, amelyekkel ezen a vonalon csak ilyenkor találkozhatunk.
Az idei év újdonságaként gőzmozdony is forgalomba áll, a korábból ismert sötétkék gyorsvonati szerelvény mellett pedig egy zöld színű személyvonat is bemutatkozik.
A Székesfehérvár és Balatonfüred közötti fejlesztések, különösen a villamosítás a következő években jelentősen át fogja alakítani a vonal arculatát, így számos helyen akár megismételhetetlen utazási és fényképezési lehetőségek várnak majd a résztvevőkre. Különlegességekkel lehet találkozni most a Balatonnál.
424-es gőzmozdony
A MÁV legismertebb gőzmozdonyát nem Cseh Tamás dala tette legendássá – azt már előtte kivívta magának teljesítményével, ahogy a „Nurmi” és „Bivaly” beceneveket is. Az 1924-től kezdve három és fél évtizeden át gyártott típusból még a koreai vasúthálózatra és Tito különvonatainak élére is jutott néhány példány, a legelsőt és a legutolsót pedig a Vasúttörténeti Parkban őrzik. Mindemellett kettő a mai napig közlekedik nosztalgiavonatok élén – és idén a retró hétvégén is, szombaton a azúrkék gyorsvonati, vasárnap a zöld személyvonati szerelvénnyel.
M41 2103-as dízelmozdony
A jellegzetes motorhangja alapján „Csörgő” néven emlegetett típus állandó szereplő a Balaton északi partján – itt azonban egy eredeti színére visszafestett példánya idézi meg a ’70-es évek vonatait a hozzáillő zöld személykocsikkal! A második retró hétvégén a szerelvényben egy korhű színű vezérlőkocsi is bemutatkozik.
M61-es dízelmozdonyok, NOHAB-ok
A különleges megjelenésű vontatójárművek a lekerekített végüket és számos műszaki megoldásukat amerikai licenc alapján kapták meg, de születési helyük – egyben pedig névadójuk is – a svédországi NOHAB gyár volt. Magyarország számára mindössze húsz darab készült 1963-ban, de ritkaságuk és különleges származásuk miatt mindvégig nagy megbecsülésnek örvendtek. Először expresszeket és kormányzati vonatokat húztak, majd a ’80-as évektől kezdve a Balaton északi partján lett új szolgálati helyük, ahol a tájkép részévé is váltak. A mindennapi forgalomból pont két évtizede búcsúztak, de nosztalgiamozdonyként négy is megmaradt közülük, s létszámuk még külföldről vásárolt rokonaikkal is gyarapodott. A vonatok egy része dupla mozdonnyal közlekedik, ilyenkor egy Nohab és egy Szergej is lesz a szerelvény élén.
M62-es dízelmozdonyok
A svéd mozdonyokhoz hasonlóan ez a típus is a származási helyének köszönheti a becenevét: „Szergejt” ugyanis több száz társával együtt a szovjet ipar készítette nemcsak Magyarország és a saját hazája, hanem sok más szocialista ország számára is. A tehervonatok élén ma is nélkülözhetetlen gépek korábban rendszeresen láthatók voltak nyaranta személyvonattal is – ez azonban ma már csak a kortárs kocsikkal lehetséges.
Ebből a mozdonyból három is eredeti színét kapta vissza az elmúlt évek során, ezek közül kettő is közlekedik a retró hétvégéken. A szombat reggel Székesfehérvárról induló vonatot egy M62 és egy M41-es közösen húzza majd, a vasárnap kora délután pedig a Tapolcáról induló vonatban a ’60-as éveket idéző gyorsvonati kocsikkal fog közlekedni.
M40-es dízelmozdonyok retró étkezőkocsival
Az amerikai hangulat nemcsak a svéd gyártókat, hanem a magyar ipart is megihlethette – így születhettek meg a 60-as években Ganz-MÁVAG gyárban az M40-es típusú gépek, amelyek kinézetük alapján nem véletlenül kapták a „Púpos” becenevet. Manapság a típussal csak igen ritkán lehet találkozni, akkor is csak tehervonatok élén, így üzemük önmagában is különleges alkalomnak számítana – a retró hétvégén viszont a két nosztalgia festésű mozdony párban fog közlekedni. A szerelvényben ráadásul a zöld színét visszakapott poggyászkocsi és egy nosztalgia-étkezőkocsi is ott lesz, amelyben a ’70-es, ’80-as évek Utasellátó hangulata az étel- és italkínálatban is megelevenedik – például a csokirolóval.
MÁV/Balaton Környéke/MTI – Kiemelt kép: Tapolca, 2020. augusztus 2. 424-es gőzmozdony továbbít személyvonatot Tapolca és Nemesgulács-Kisapáti között a MÁV nosztalgia-hétvégéjén 2020. augusztus 1-jén. MTI/Máthé Zoltán