Egyre több traffiboxot helyez üzembe a rendőrség, ezzel is törekedve arra, hogy kevesebb gyorshajtás okozta baleset történjen az utakon. Sok autós próbálja kicselezni a sebességmérő berendezéseket hirtelen lassítással, ami balesetveszélyes, és az sem garantált, hogy vészfékezéssel kicselezhető a traffipax. A rendőrség most elárulta milyen messziről mérnek. Magyar traffipaxok.

Radaros és lézeres sebességmérők

A traffipaxok különböző technológiákat használnak a járművek sebességének mérésére, de a leggyakoribb módszer a radar- vagy lézeralapú mérés. A radaros traffipax rádióhullámokat bocsát ki, amelyek visszaverődnek a mozgó járműről. A készülék a visszaverődő hullámok frekvenciaváltozását (Doppler-effektus) elemzi, ebből számolja ki a jármű sebességét. A lézeres traffipax ehelyett infravörös lézersugarat használ, amely nagyon pontos távolságmérést tesz lehetővé: a készülék több mérést végez egymás után, és ezek alapján határozza meg a jármű mozgási sebességét. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el. A Facebookon már 26 ezernél is többen követnek minket, az erősebb napokon mi vagyunk a Balaton vezető hírportálja.

Mozgás közben és álványról is mér

A mobil traffipax sebességmérőként egyrészt lézeres TC-108-ast használ a magyar rendőrség, amelynek hatótávja 5 métertől több mint egy kilométerig tart. Ezek mozgó autóból, háromlábú állványról is használhatóak. Hasonlóképpen a FámaLézer típusú berendezésekhez, amelyek 3 métertől több mint 1000 méteres távig, mozgás közben is képesek rögzíteni.

VÉDA-kapu az utak felett

A VÉDA-rendszer részeként radaros VidarSpeed kamerát használnak. Mint írják, a tartó konzoltól vagy portáltól számított 20-30 méteres útszakaszon méri a sebességet, és egyúttal dokumentálja a jogsértést. A pontos távolság az adott útszakasz és a tartókonzol kivitelétől, a kamera beállításától függ. A VidarSpeed a különböző techportálok adatai alapján rendszámtábla-felismerő (ANPR) technológiára is képes.

Akár 600 métert is láthat a VÉDA

A fix telepítési helyű, komplex közlekedési ellenőrzési pontoknál a VÉDA-kapu kamerája közvetlenül a kapu előtti mintegy 20 méteres útszakaszon mér. A pontos távolság az adott útszakasz és a tartókonzol vagy portál kivitelétől, a kamera beállításától függ. A VÉDA-rendszer részeként működő, változtatható helyű komplex közlekedési ellenőrzési pontokon lézeres ARH Cam S1 típusú traffipax eszközt használ a rendőrség. Ez 25 és 600 méter között képes észlelni a járművet, és mérni a sebességet.

Traffiboxok 150 métert látnak

A traffiboxokkal kapcsolatban elmondta a rendőrség, hogy önmagukban nem mérnek sebességet, hanem a bennük ideiglenesen elhelyezett ARH Cam S1 készülékek képesek erre. A dobozokból a kamerák a helyszíntől függően körülbelül 100-150 méteren belül végzik automatikusan a jogsértések dokumentálását – írja a haon.hu oldalra hivatkozva a Kékvillogó.hu rendőrségi témákkal foglalkozó hírportál.

Esőben is jól látnak a traffipaxok

Arra a kérdésre, hogy az időjárás és a környezeti hatások mennyire befolyásolják a hatótávot, közölték, az eszközök képességeit természetesen befolyásolhatják a látási viszonyok, de nem számottevően. Az ORFK egyúttal arra kéri a járművezetőket, hogy tartsák be a sebességhatárokat, és a közúti közlekedés során tanúsított magatartás ne a mérőeszközök jelenlétének függvénye legyen. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el. A Facebookon már 26 ezernél is többen követnek minket, az erősebb napokon mi vagyunk a Balaton vezető hírportálja.

Kiemelt kép: illusztráció