Június 21-től életbe lép a nyári menetrend, és a MÁV, valamint a Volán komolyabb erőforrásokkal készül a hőségriadókra. A vasúti közlekedést 250-300 busz is támogatja majd, amelyek párhuzamosan járhatnak a vonatokkal például a Déli pályaudvar és a Balaton között. Többek közt erről is beszélt Lázár János és a Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója közös sajtótájékoztatójukon. 

Havária-terv

Az építési és közlekedési miniszter szerint jelenleg sokkal többen használják a tömegközlekedést, mint eddig bármikor, és a jegyekből legalább annyi pénzt tudtak beszedni, mint korábban. Szerinte teljesen világos, hogy a nagy gazdasági övezetekben, a nagyvárosok körül sokan leteszik az autót, és a közösségi közlekedést veszik igénybe a tarifareform hatására. „Nem járunk a pénznek bőségében” – fogalmazott a miniszter az EU-s források felfüggesztésére utalva, ezért „Havária-tervvel” kell készülniük az idei nyárra.

Késési biztosítás 

Lázár János újra bejelentette, hogy 2025 június elsejétől bevezetik a késési biztosítást, 20 perc késés esetén visszaadják a jegyár 50 százalékát. Komoly eredménynek tartja, hogy az állam a késésekért felelősséget vállal. 

Mosdófelújítás és mozdonybérlés 

1200 mosdót újítanak fel december 31-éig, jelezte a miniszter, nem lesz olyan mosdó, ami nem lesz felújítva 2026 januárjára, egy részüket fizetőssé teszik. 2026 tavaszáig mintegy 70 mozdonyt bérelnek, a Miskolc–Budapest vonalon ez több perc időmegtakarítást jelent. 2026-ban újabb 30 mozdonyt bérelnek. Hirtelen javulni fog a késések aránya, csökkenni fog a 20 percen túli késés. Ehhez nagy mértékben járul majd hozzá a mozdonybérlés is.

Készülnek a kánikulára 

A 2025-ös nyári hónapokkal kapcsolatban az új menetrend június 21-étől él, és tavalyról számos tanulságot le lehet vonni Lázár szerint, „40 fokban közlekedést szolgáltatni ugyanolyan, mint a kórházakban műtőket üzemeltetni”. Senki ne képzelje azt, hogy az összes lépés megtétele esetén is ki tudják védeni a problémákat 40 fokos hőségben, figyelmeztetett a miniszter. De hozzátette: sokkal körültekintőbben, alaposabban, erőforrásokat odacsoportosítva készülnek a nyári hónapokra, 250–300 busszal vágnak neki a vasút támogatásának. 

Klímagarancia 

A klímagarancia szerint az utasok már előre láthatják, hogy melyik jármű klimatizált. Mind a 3200 településre legalább egyszer klimatizált eljutást biztosítanak. A nyáron éjjel-nappal lesz klímaügyelet, a Déli pályaudvaron pedig egész éjjel hűtik a vonatokat, hogy reggel kellemes legyen felszállni. A Balatonon csak klímás buszok járnak majd. Ezer új, klimatizált buszt is vásárolnak, az első 130 busz napokon belül megérkezik. Egy busz 88 millió forintba került. Hetven mozdonyt is bérelnek 2026 tavaszáig, havonta három-négy darabot állítanak forgalomba.

Gyorsabban járnak majd a vonatok 

Hegyi Zsolt MÁV-vezér elmondta, hogy június 21-étől a pályasebességet 160 kilométer/órára emelik az arra alkalmas vonatokon Székesfehérvár és Budapest között, ez körülbelül három perc időnyereséget jelent. Ezen kívül Pécsen fehérre festett sínszálakkal készülnek, így mérsékelnék a sín deformálódását a hőség miatt.

Karbantartásokra készülnek 

A nyár a felkészülésen túl a nagy karbantartások időszaka is a MÁV vezetője szerint, négy nagyvolumenű karbantartás várható, előre is köszöni mindenkinek a türelmét ehhez: Rákosrendező, a Budapest–Pécs és a Békéscsaba–Szeged vonal, valamint a Keleti pályaudvar a négy érintett helyszín.

Kiemelt kép: