A Balaton a késésekben különösen érintett, és a balatoni vonatok menetrendszerűsége kifejezetten rossz – mondja Hegyi Zsolt, a MÁV új vezérigazgatója. A nagyfőnök szerint következő öt-nyolc évben a MÁV-nak legalább 1500 milliárd forintra volna szüksége a teljes vasúti járműpark modernizálásához.
Azért késnek a vonatok, mert sokáig tart a le-felszállás
A MÁV vezérigazgatója szerint a vonatok késését főleg a balatoni InterCity szerelvények késései okozzák. Az utasok fel- és leszállása ugyanis tovább tart, mint ahogy az a menetrendbe be van tervezve. A Balaton a késésekben különösen érintett, és a balatoni vonatok menetrendszerűsége kifejezetten rossz, miután a vonatok egymásnak adják át a késést az egyvágányú pályák miatt. A Balatonnál összeszedett késések dominóhatásként jelennek meg az egész országban – fejtette ki Hegyi Zsolt az Indexnek adott interjújában. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el. A Facebookon már 26 ezernél is többen követnek minket, az erősebb napokon mi vagyunk a Balaton vezető hírportálja.
Átlagosan 20 perc késés
„A legutóbbi teljes, augusztusi adatsoron végeztünk egy csomó vizsgálatot. Az InterCity vonatok például összesen 110 ezer percet késtek augusztusban, de fontos ehhez a számhoz hozzátenni, hogy összesen 1,1 millió percet közlekedett a több mint 6300 InterCity és Expresszvonat. Ebből nagyjából 20 ezer perc késés mögött a balatoni vasútvonalak álltak: a járművek jóval tovább tartózkodtak az állomásokon, mivel a megnövekedett utasforgalommal meghosszabbodott a fel-és leszállás ideje is.” – tette hozzá a MÁV nagyfőnöke.
Dominóhatás
„Ahhoz, hogy a menetrendszerűség javuljon, két dolgot kell megtenni: egyrészt a menetrendben le kell követni a természetszerű változásokat, amilyen a több percet igénybe vevő fel-leszállás esete is – a példa kedvéért mondjuk, Siófokon. Másrészt meg kell találni azokat a beavatkozási pontokat, ahol úgy tudunk belenyúlni a pályába, hogy felszámoljuk a leginkább dominóhatást kiváltani képes okokat.” – mondta Hegyi Zsolt
Egyvágányú pályák
Nagyon sok az egyvágányú pályaszakasz Magyarországon. A Balaton ebben különösen érintett, és a balatoni vonatok menetrendszerűsége kifejezetten rossz, miután a vonatok egymásnak adják át a késést az egyvágányú pályák miatt. „A napi karbantartást is felül kell vizsgálni adatvezérelt módon, ez pedig nem fejlesztési kérdés. Ha biztonsági hibát kell elhárítani, az elé nem kerülhet semmi egyéb a prioritás” – mondta a MÁV nagyfőnöke.
Idő és pénz
Hegyi Zsolt azt is elmondta, hogy 100 IC-kocsi vár különböző alkatrészekre és karbantartásokra. „Nincs mese, ezeket mielőbb fel kell tenni a pályára. A másik legfontosabb teendőnk természetesen az új járművek beszerzése, az ezt szolgáló folyamatok előkészítése.” – mondta a MÁV főnöke, majd hozzátette, két korlát van: a pénz és az idő. Ezek a beszerzések ugyanis jellemzően kormányzati forrásból történnek, így ennek az előkészítésén a minisztériummal dolgoznak együtt. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el. A Facebookon már 26 ezernél is többen követnek minket, az erősebb napokon mi vagyunk a Balaton vezető hírportálja.
Kiemelt kép: Hegyi Zsolt, MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója. A fotó Adobe IA mesterséges intelligencia felhasználásával készült.