Egy friss törvénymódosítás szerint a vadásztársaságoknak áll a zászló. Egy vétlen autós, aki egy őzzel ütközik lényegében semmilyen kártérítésre sem számíthat, sőt az elgázolt vad árát is behajthatja rajta a vadásztársaság. Egy szép szarvasbika akár 6-8 millió forintot is érhet, így nagyon drága lehet az ütközés. A vadásztársaságok könnyen pénzt csinálhatnak a tragédiákból.

Nyomul a vadászlobbi

Nem minden autós tud róla, hogy nemrég egy olyan törvénymódosítást nyomott át a vadászati lobbi az országgyűlésen, amely gyakorlatilag lenullázza a vaddal ütköző autósok jogait, sőt még kártérítési kötelezettséget is előír. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Változás a vadkár rendezésével kapcsolatban

Július elsejétől lépett érvénybe a vadgazdálkodásról, valamit a vadászatról szóló törvény módosítása. A fontosabb pontok között szerepel a vadkár rendezésével kapcsolatos változás, ami szerint nem minősül a vadászatra jogosult felróható magatartásának vagy a tevékenységi körében előálló rendellenességnek, ha a vad az életmódjából, szokásos táplálkozási, szaporodási viselkedéséből következő helyváltoztatása miatt jelenik meg a lakott területen kívül közúton, autóúton, autópályán vagy a település belterületén, kivéve, ha a vad megjelenése a vadászatra jogosult tevékenységével áll okozati összefüggésben.

Nincs felelőssége a vadásztársaságnak

Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha az autóvezető nem tudja bizonyítani, hogy a vadat azért gázolta el, mert azt éppen a vadászok űzték, hajtották, lőtték, akkor a vadásztársaság felelőssége nem fog fennállni.

Az autós fizethet a vadásztársaságnak

Ha a vadásztársaságnak nincs felelőssége, nem lesz köteles megtéríteni az autóban szenvedett kárt. Sőt! A vadásztársaság igénnyel léphet fel az elgázolt, tulajdonába tartozó vad megtérítésével kapcsolatban, vagyis pont fordítva lesz, mint eddig.

Fizesd ki az őzike árát

Könnyen előállhat tehát olyan helyzet, hogy egy őz az autó elé ugrik, elpusztul és az autóban is kár keletkezik. Innentől kezdve ez csak az autós problémája, a vadásztársaság még azt is kérheti, hogy az autós fizesse ki az őzike árát, amely 50 ezer forinttól sok százezerig terjedhet. Nyilván ezt is majd a vadásztársaság határozza meg.

Az autós nem tehet semmit

Rosszabbul jár az autós, ha egy ritka szarvasbikával ütközik, ráadásul az állat elpusztul. A vadásztársaságot ilyenkor sem fogja érdekelni, hogy az autóban milyen kár keletkezett, helyette inkább benyújthatja a számlát. Ez pedig sok százezer, akár sok milliós tétel is lehet, az autós pedig lényegében nem tehet semmit.

A biztosítás kicsit segíthet

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy végül is mit tehet egy autós, ha vétlen és egyszerűen tényleg eléugrik egy vad. Az ilyen esetek kárenyhítésére köthetünk előre biztosítást, de nem árt tudni, hogy ezek jellemzően 500.000 forintos értékhatárig vállalják a károk megtérítését, egy kifejlett szarvasbika azonban bőven milliós tétel.

Csak az autós lehet a hibás

Az autósok nem tehetnek mást, csak megpróbálhatják megelőzni a balesetet. Lassabban mennek, jobban figyelnek. Persze az is tény, hogy az utakat karbantartó Magyar Közút gyakran nem kaszálja az utak melletti területet, így szinte lehetetlen észrevenni az út felé igyekvő vadakat. Ilyen esetekben is csak az autós lesz a hibás.

Pénzt csinálhatnak a vadászok a szerencsétlenségből

Magyarországon az autósok másodrendűek lettek az utakon. A vadászlobbi erős, hiszen a kormány több tagja is bent ül valamelyik vadásztársaságban, sokuk aktív vadász, így érdekükben állt úgy alakítani a szabályokon, hogy egy vadásztársaság sose járjon rosszul, sőt még egy szerencsétlenségből is pénzt csinálhassanak. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Vadbaleset az M3-as autópályán – Forrás: Facebook