A hőség miatt több vasútvonalon sebességkorlátozást vezettek be – tájékoztatott a Mávinform. Érintett a frissen felújított balatoni szakasz is.

Nemrég újították fel

Szabadbattyán és Balatonfüred között több szakaszon óránként 40, illetve 60 kilométeres sebességkorlátozást vezettek be, emiatt a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca vonalon 10-15, esetenként 15-20 perccel hosszabb lehet a vonatok menetideje.

23 milliárdba került

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. felújította, villamosította az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszát 23 milliárd forintból. A beruházás nemrég fejeződött be, júniusban adták át az új pályát, ám úgy néz ki, nem sikerült tökéletesen a projekt: a Közlekedő Tömeg összegzése szerint pályahibák sokasága, törölt vonatok és jelentős késések tapasztalhatók a vonalon – írta a Telex 8 nappal ezelőtt.

Hamar előjöttek a hibák

A bejegyzésben az áll, az átadó után néhány nappal már olyan komoly pályahibák jelentkeztek a vonal frissen villamosított szakaszán, hogy Szabadbattyán és Balatonfüred között sebességkorlátozást kellett bevezetni, a vonatok egy részét pedig lemondták.

Volt ahol csak 20-szal mehettek a vonatok

Előfordult, hogy üzemveszélyes pályahiba miatt napközben le kellett állítani a vonatközlekedést. Balatonkenese és Balatonfűzfő között csak 20 km/h-val közlekedhetnek a vonatok – írta az idézett blog. Mindez azért érdekes mert az eredendően hasonló tulajdonságokkal rendelkező, de a felújítás által nem érintett Balatonfüred–Tapolca szakaszon nem volt szükség korlátozások bevezetésére.

Kik dolgoztak?

A felújítási munkát egyébként a Mészáros család érdekeltségébe tartozó cégek végezhették. A Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. alkotta ÉB 2018 Konzorcium nettó 23 milliárd 50 millió forintért végezheti el az észak-balatoni vasútvonal részleges villamosításának és a kapcsolódó fejlesztéseknek a munkálatait. Ez az összeg ugyan 920 millió forinttal több az eredetileg kalkuláltnál, ám a másik két pályázó (a Swietelsky Vasúttechnika Kft., illetve a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta DS Konzorcium) ajánlata 65 millió, illetve 43 millió forinttal még ezt is meghaladta – írta a tender nyertesének kihirdetésekor az Iho.hu.

A hőség

A hibák valószínűleg a június végi hőség miatt kerülhettek ilyen hamar felszínre, most is ez okozza a gondokat. A MÁV pár napja úgy reagált, hogy “június második felében országos hőmérsékleti rekordok dőltek meg, ebben az időszakban keletkeztek különböző típusú hibák a vasúti pályában. Az extrém időjárási viszonyok miatt, a sínszálak hőtágulása következtében a pályaszakaszok kis mértékben elmozdultak, ún. kivetődések jöttek létre”.

Júniusi átadó

Júniusban, amikor nagy felhajtással átadták a felújított szakaszt Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az ünnepségen kiemelte: a kormány az elmúlt időszakban több mint 300 milliárd forintot fordított közlekedésfejlesztésre a Balaton térségében.

Az első ütem így sikerült  

Az észak-balatoni vasútvonal első ütemben 55 kilométeren megújított szakaszán szombattól már villamos vontatással járhatnak a vonatok. A korszerűsített infrastruktúrának köszönhetően a korábbi székesfehérvári mozdonycsere megspórolásával akár húsz perccel csökken a menetidő Balatonfüredről Budapestre – tette hozzá.

Jön a többi is

Arról is beszélt: előkészületben van az északi parton az összesen mintegy 106 kilométeres Balatonfüred – Tapolca – Keszthely és Tapolca – Ukk vonalszakaszok felújítása, villamosítása is. Megjegyezte: a kapcsolódó közbeszerzésben már beérkeztek az ajánlatok, eredményes eljárás esetén megkezdődhet a tervezés, engedélyeztetés.