Szeptember 2-án kezdték el a saruk cseréjét a Kőröshegyi völgyhídon, az M7-es autópályán. Magyarország leghosszabb hídját, és Közép-Európa legnagyobb viaduktját 2007 augusztusában adták át a forgalomnak. Az elmúlt 17 évben nem volt szükség hasonló beavatkozásra, most először cserélnek sarukat ezen a hídszerkezeten. 

Biztonságos a híd

Mint azt az MKIF (Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) augusztus 26-i közleményben is hangsúlyozta: a saruk cseréje előre tervezett munkálat, a híd biztonságos, jó állapotban van. A nagy precizitást igénylő munkafolyamat csak forgalomtól elzárt hídon történhet, ezért tervezetten két hétre lezárták a viaduktot, a forgalmat elterelték.

Megemelték a viaduktot

A híd szerkezetét pár centiméterre el kellett emelni a pillérektől: vagyis gyakorlatilag kiemelték a helyéről a hidat. Az évenkénti hídvizsgálatokból és a félévente tartandó hídszemlékből, valamint a tavaszi próbaemelések eredményéből derült ki, hogy a hídon található 38 saruból 3 elhasználódott, szükségessé vált ezek cseréje – írja a Magyarépítők.hu

Elhasználódás

A javítás célja, hogy az esetlegesen felmerülő elhasználódások a későbbiekben ne okozhassanak problémát. A híd folyamatosan ki van téve a hatalmas terhelésnek, így az ilyen karbantartási munkálatok elengedhetetlenek. A sarucsere évtizedekre garantálja a híd biztonságos működését, stabilitását – állítják a szakemberek.

Stabilitás

A saruk lehetővé teszik a hídszerkezet szabályozott mozgását, biztosítva ezzel a híd stabilitását. Ezek egyenként 4500 tonna súlyt tartanak, amikor a helyükön vannak. Méretük darabonként 2x2x0,35 méter, súlyuk pedig csaknem 10 tonna. Az új saruk a régiekkel hasonló paraméterekkel rendelkeznek: méretben technológiában és teherbírásban is megegyeznek a cserélendő sarukkal. A cserét megelőző vizsgálatok alapján ugyanis nem indokolt erősebb saruk beépítése – közölte az MKIF.

Hídszemle

A Kőröshegyi völgyhídon az MKIF továbbra is elvégzi félévente a hídszemlét, évenként a hídvizsgálatot, tíz évenként pedig úgynevezett geodéziai ellenőrzést tart. Külön technológia a híd az évenkénti ellenőrzéshez nem szükséges. A tavaly indult szintrehozás során 2025-ig nemcsak a tönkrement burkolatokat cserélik a gyorsforgalmi utakon országszerte 538 km-en, de mintegy 200 hidat és felüljárót is megújítják, köztük több nagyhidat is, így a Kőröshegyi völgyhidat.

Komoly előkészületek előzték meg a munkát

A teljes csere technológiáját, munkafolyamatát előzetes koordinációs egyeztetéseken tervezték meg a szakemberek. Amennyiben a munkafolyamatok kivitelezése a tervezettől eltér, úgy folyamatos egyeztetésekkel korrigál az MKIF Zrt. a megvalósítási terven. A tájékoztatás szerint azonban eddig minden az időtervek szerint alakul.

Kiemelt kép forrása: Magyarépítők.hu