Site icon Balaton Környéke

Szívbemarkoló mondatok a balatoni kikötőkből kiszoruló kisemberektől

Egy kis kikötő Tihanynál

A luxuskategóriás vitorlások folyamatosan szorítják ki a kisebb, hagyományos hajókat a balatoni kikötőkből. Legalábbis erről beszélnek az évtizedek óta, 1-2 millió forint értékű hajóval rendelekező tulajdonosok. Tömegével érkeznek a luxusjachtok a Balatonra.

Jönnek a luxusjachtok

A gazdag magyarok körében óriási divat, sőt sok esetben presztízskérdés, hogy meglegyen a saját hajó a Balatonon. A méregdrága, 12-15 méteres jachtok terjedése viszont drasztikusan átalakíthatja a tó vitorlás társadalmát. A hagyományos balatoni vitorlások tulajdonosai közül sokan már meg is tapasztalhatták, hogy átcsúsztak a nem kívánatos kategóriába – írja a 24.hu.

Révfülöpről kellett legutóbb menniük

Ahogy arról a Balatonkörnyéke.hu is beszámolt, hatalmas változáson megy át a révfülöpi kikötő. December 29-i keltezéssel levelet küldött a Mathias Corvinus Collegium Alapítvány főigazgatója a révfülöpi vitorláskikötőt használó hajótulajdonosoknak. Szalai Zoltán a levélben arról tájékoztatja a vitorlázókat, hogy a hajóik tárolásáról szóló szerződések az év végén lejárnak, és az alapítványnak nem áll módjában meghosszabbítani ezeket.

Tengernyi vagyon

Az alapítvány októberben kapta meg a kikötőt az államtól, ám a hajósokat senki sem informálta a készülő tulajdonosváltásról. Közben az is kiderült, hogy a kormány az utóbbi hónapokban komoly vagyont adott át az állami alapítványnak, pl. a Mol és a Richter 10-10 százaléknyi részvénycsomagjait is.

Az alapítvány céljairól is írtunk már

Egy kétségbeesett hajós

A férjemmel a 1980-as években kezdtünk a Balatonon vitorlázni. Az első években után 25 éve vettünk egy hajót. Ebben a kikötőben tartottuk a vitorlást. Szép jolle fahajó, nagyon sok karbantartást igényel. De most teljesen felforgatták az életünket. Nem tudom, hogy mit csináljunk a hajóval, kevés az üres helyekkel rendelkező kikötő. Vigyük át Fenyvesre, a túlparta, amikor itt a házunk –mondta az egyik kirúgott hajótulajdonos, Halász Zsuzsanna a 24.hu-nak.

Az elzárt kikötők listája

Építők, MKB, Zánka, Révfülöp… tovább is lesz mondjam még? Felkészül: Szövi, MAFC-UNI, Aliga, Fűzfő Laguna, de a Bahart-kikötők nyugalmára sem tennék nagy tétet. És vannak kihasználatlanok, ahova csak a kiváltságosok juthatnak be – írta nemrégiban a balatoni kikötőhelyzetről az egyik vitorlázós szakportál. A Porthole.hu felidézte, hogy korábban Balatonalmádiban, Balatonfüreden, majd legutóbb Zánkán is hasonló események zajlottak le.

A zánkai példa

Az állam a költségvetési milliárdokkal kistafírozott Erzsébet Alapítványnak ajándékozta az egykori zánkai úttörőtábort. Az ajándék része volt a forgalmas zánkai kikötő is, ahonnan 2019-ben, röviddel az átadás után ki is tiltották a hajósokat. A balatonfűzfői kikötő nem zárt be: ott azzal lepték meg a vitorlástulajdonosokat, hogy bejelentették, megszüntetik a bérlési lehetőséget, a hajók beálló helyeit tulajdonba adják: az árak pedig 20 millió forintnál kezdődnek.

A Bahart kikötői

Közben különleges húzd meg, ereszd meg játék folyik a Balatoni Hajózási 11 jachtkikötőjénél. Hol eladják, hol mégsem. Erről is írtunk már. Ebben az ügyben mintha a helyi kormánypárti politikusok álltak volna a sarkukra.

Mindeközben a többi kikötőben gyorsan emelkednek a díjak

A Keszthelyi Yachtkikötő, amelyben néhány éve Tiborcz István is tulajdonos volt, 2021-re euróban adta meg az árait. A táblázat szerint a legnagyobb, 41-45 láb közötti hajók éves tárolásáért 4500 eurót, azaz 1,6 millió forintot kell leszurkolni, de a legkisebb kategóriás hajó díja is 3500 euró, azaz 900 ezer forint.

A nagy hajók miatt fejleszteni kell

A kikötők kiürítése és az emelkedő díjak mellett a férőhelyek száma is csökken, hiszen ahol tehetik, a nagyobb hajók fogadására alkalmas cölöpös rendszerre állnak át, amivel egyszerűen elveszik a helyeket a kisebb, svertes hajóktól. Ráaádsul az kiszolgáláshoz szükséges műszaki fejlesztéseket is el kell végezni, pl. konnektorok a hajók töltéséhez.

Mi lesz a kishajósok sorsa?

„Tényleg ki kell selejtezni jó állapotú műanyag hajókat, mert már nem jut nekik észszerű árakon kikötőhely? A kisebb hajók tulajdonosai, szerényebb jövedelmű családok már nem hajózhatnak többé a Balatonon? Visszafordítható-e ez a kegyetlen folyamat?” – fogalmazta meg az átalakulási folyamat legnagyobb, egyelőre nyitott kérdéseit a Porthole.hu.

Veszik mint a cukrot

Napi.hu 2018-as cikke szerint a luxusjachtok vásárlása iránt olyan hirtelen ugrott meg az érdeklődés az üzleti körökben, hogy az akár 80-100 millió forintot is meghaladó áron forgalmazott hajók egy ideig hiánycikknek számítottak, a gyártók csak hosszabb várakozási idő után tudták kielégíteni az igényeket. És az igények azóta sem csökkentek.

Vannak luxushajók, amelyek csak állnak a kikötőkben

A balatoni vitorlás életben zajló változásokat érzékeli a Magyar Vitorlás Szövetség is. Holczhauser András, a szövetség főtitkára is úgy látja, a hajók mérete értelmetlen nagyságrendek felé kezd eltolódni, annyira, hogy ezeket a hajókat már nem is lehet hagyományos értelemben túrázásra használni, és tényleg vannak, akik ki sem mozdulnak velük a kikötőből – mondta a 24-hu-nak Holczhauser András.

Exit mobile version