A Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója közös megegyezéssel távozik posztjáról – erősítette meg az MTI információit a Magyar Turisztikai Ügynökség. A vezérigazgató nem kívánt az MTI-nek nyilatkozni, és az MTÜ sem indokolta meg Kollár József távozásának okát.

5 évig volt a cég élén

Kollár Józsefet 2015. májusában nevezte ki a cég élére az akkor még 22 tóparti önkormányzat tulajdonában lévő társaság közgyűlése.

Egy laza államosítás

Az állam tavaly augusztus végén emelte meg a korábban 21 tóparti, kikötővel rendelkező önkormányzati többségi tulajdonában lévő Bahart tőkéjét 6,6 milliárd forinttal, amivel több mint 75 százalékos részesedést szerzett a hajózási társaságban.

A Bahart megújításáról beszéltek

Ezt követően elfogadták a cég reorganizációs tervét, amelynek lényege egy profiltisztítást követő fejlesztés. A reorganizációs terv célja, hogy a Bahart – alapvetően közfeladatot ellátó, nemzeti tulajdonú hajózási társaságként – megújuljon, működési hatékonysága pedig a profiltisztítás és szervezet-optimalizálás eredményeként érdemben növekedjen – közölték akkor.

Azóta zajlik a hajózási társaság profiltisztítása

Több vagyonelemét – a csopaki közforgalmú kikötőt, kempingeket, szállodát, vízparti ingatlanokat – online árverezésre bocsátott a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A hajózási társaság meghirdette a vitorláskikötő-láncának egyben történő bérbeadását is, amire az első körben nem akadt jelentkező.

Vagyoneladás után

A Balatoni Hajózási Zrt. fenntartható versenyképességének megteremtéséhez a következő évtizedben mintegy 20 milliárd forint forrásra van szüksége, a menetrendi hajózás állami támogatása mellett – mondta Kollár József szeptemberben egy tanácskozáson.

Pedig egyetértett az államosítással

Kiemelte, vízválasztóhoz érkezett a társaság azzal, hogy többségi állami tulajdonba került, a 6,6 milliárd forintos állami tőkeemeléssel forráshoz jutott.

Kompok jól mentek

Beszámolt arról, hogy az utasforgalom a menetrendszerinti hajóikon évek óta stagnál, míg a kompok forgalma dinamikusan nő. 2016 óta átlagosan évi 30 százalékkal emelkedett a kompon szállított utasok, gépjárművek és kerékpárok száma is. A cég vitorláskikötői megteltek, de további férőhelyek létesítésére nincs a cégnek elegendő saját forrása.

Műszakilag elavult flotta

A Bahart évente 400-450 millió forint fejlesztésre képes önerőből, ami kevés. A legnagyobb gond a műszaki elavultság. Emellett stratégiai kérdéssé vált a munkaerőhiány a hajósállományban, ami miatt idén már néhány járat is kimaradt – mondta.

2017 elején még nagyon bizakodó volt

A Bahart – némi hajós hasonlattal élve – egy igazi nagyhajó. Ennek megfelelően lassan, de biztosan fordul a megfelelő irányba. Úgy látom, végre irányba álltunk, és haladunk tovább az elfogadott stratégia feladatai mentén. Az egyik szlogenünk épp az utazóközönséget szólítja meg:„Ha Balaton, akkor hajózás!” – hiszen turisztikai élményt kínálunk a térségbe érkezőknek – nyilatkozta akkor Kollár József az Aqua magazinnak.