Site icon Balaton Környéke

Annyit késett a vonat, hogy az utasok vonatozni kezdtek a balatongyöröki állomáson – Vitézy Dávid szerint az új MÁV irodaházra 255 milliárdot, vasútfejlesztésre pedig csak 20 milliárdot költ az Orbán-kormány

A hétvégi újabb MÁV-összeomlást Balatongyörökön jókedvvel próbálták oldani az utasok. A sokáig nem érkező vonatra vára összekapaszkodtak és vonatozni kezdtek, aztán jöttek a vonatos dalok. Vitézy Dávid állítja: az Orbán-kormány idén vasútfejlesztésre csak 20 milliárdot költ, miközben új irodaház építésre 255 milliárdot tapsolnak el.

Összeomlott a vasúti közlekedés

Vasárnap délután a Győrből Pécsre tartó Helikon InterRégió motorvonat műszaki hibás lett Balatonfenyves és Balatonmáriafürdő között. A szerelvény az elvontatásig blokkolta a teljes forgalmat, jelentős késések alakultak ki a Balaton környékén, így az északi parton, Balatongyörökön is sokáig kellett várni a vonatra. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el. A Facebookon már 26 ezernél is többen követnek minket, az erősebb napokon mi vagyunk a Balaton vezető hírportálja.

Megy a vonat, megy a vonat…

A györöki állomáson az utasok nem estek kétségbe. Összekapaszkodtak és vonatot formálva mentek körbe-körbe a peronon. Előkerült egy forgalmi jelző és egy sapka is. Az utasok egymás után énekelték a Megy a vonat, megy a vonat Kanicsára és a Vonat nem vár, a sorompó áll kezdetű dalokat. 

Szerencsés és szerencsétlen utasok

Az állomáson történtekről az egyik helyi Facebook-csoportban számoltak be, több fotót is megjelentettek azokról a jókedvű utasokról, akik több, mint 35 percet vártak a vonatra. Szerencsések voltak, mert akadtak olyan utasok, akiknek két órát kellett várniuk.

255 milliárd megy el irodaházra

Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár szerint jól halad a magyar költségvetés legnagyobb vasúti beruházása, épül a MÁV-Volán-csoport új székháza, melyet még felépülte előtt megvásárolt a magyar állam. Sem új járművekre, sem pályafejlesztésre nem költ annyit Lázár János tárcája, mint a saját tulajdonú vadonatúj 15 emeletes MÁV-irodaházra a Kopaszi gátnál. Összehasonlításképp: a BudaParton vásárolt állami irodaházak 255 milliárd forintba kerülnek, míg vasútfejlesztésre 20 milliárd forint szerepel a 2025-ös központi költségvetésben.

Akadozott a MÁV informatikai rendszere

Egyes hírek szerint a MÁV informatikai rendszere is akadozott, ami megnehezítette a forgalomszervezést és az utasok tájékoztatását, különösen a hétvége második napján.

Elavult a magyar vasút

A vonatok késéseinek egyik fő oka a magyar vasúti infrastruktúra elavultsága és karbantartási hiányosságai. Sok vasútvonalon még mindig a múlt században lefektetett sínek és elöregedett biztosítóberendezések működnek, amelyek nem tudják kiszolgálni a mai forgalmi igényeket.

Forgalmi fennakadások

Gyakoriak a pályahibák, váltó- és jelzőberendezési meghibásodások, amelyek sebességkorlátozásokhoz vagy forgalmi fennakadásokhoz vezetnek. Emellett a karbantartások nem mindig előre tervezetten, hanem sokszor kényszerből, utolsó pillanatban történnek, így kiszámíthatatlanná válik a menetrend szerinti közlekedés.

Korszerűtlen szerelvények

A másik jelentős tényező a járműállomány állapota és a szervezési problémák. A mozdonyok és szerelvények jelentős része elavult, gyakran meghibásodik, és nincs elegendő tartalék jármű az azonnali pótlásukra. Ráadásul a vonatforgalom irányítása sok esetben manuális rendszereken alapul, ami lassítja a reagálást a rendkívüli helyzetekre. 

Nem megfelelő tájékoztatás

A pályafelújítási munkák idején sem mindig biztosított az utasbarát szervezés vagy a megfelelő tájékoztatás, így egy kisebb késés is könnyen órákra növekedhet. Ezek a strukturális gondok együttesen vezetnek ahhoz, hogy a vonatok gyakran nem tartják a menetrendet, különösen nagyobb forgalmú időszakokban.

Ezért nincs pénz a MÁV-ra

A MÁV felújítására azért nincs elegendő pénz, mert a vasúttársaság évtizedek óta súlyosan alulfinanszírozott, miközben hatalmas adósságállománnyal és folyamatos működési veszteségekkel küzd. Az állami költségvetésben gyakran háttérbe szorul a vasút fejlesztése más, politikailag látványosabb beruházások javára, és az uniós források felhasználása sem mindig hatékony vagy időben történik. Emellett a szétaprózódott döntéshozatal, a túlcentralizált irányítás és a hosszú távú stratégia hiánya miatt sok fejlesztés el sem indul, vagy félbemarad. Így a MÁV csak tűzoltásra képes, átfogó modernizációra nem, úgyhogy marad az utasok vonatozása és éneklése a peronon. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el. A Facebookon már 26 ezernél is többen követnek minket, az erősebb napokon mi vagyunk a Balaton vezető hírportálja.

Vasútfejlesztésre 20 milliárdot, MÁV irodaház építésre 255 milliárdot költ idén az Orbán-kormány

Kiemelt kép: Vonatozó utasok a györöki állomáson – Forrás: Facebook

Exit mobile version