A rendszerváltás óta először érkezett négy új hajó a Balatonra, melyek már a vízen is vannak. A szép új hajókat sokan megnézik, látványosság ha megérkezik egy kikötőbe. Legutóbb Fonyódon kapták lencsevégre a Tomaj nevű hajót. A magyar adófizetőknek 6 milliárd forintjába került ez a négy új hajó.
Az adófizetők pénzén vették
A sikeres üzempróbákat követően már forgalomba is által az új balatoni hajók, ahová megérkeznek garantáltan megnézik őket. Legutóbb a fonyódi kikötőben kapta egyiket az olvasónk. 2019 óta újra többségi állami tulajdonban működő Balatoni Hajózási Zrt. a magyar adófizetők pénzéből vásárolta meg a hajókat. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Nemzeti kincs
A korszerűsítés érdekében beszerzett két új személyhajót és két kompot a komáromi hajógyárban építették meg, majd szétszerelve szállították a Balatonra. „A Balaton nemzeti kincsünk és büszkeségünk. Azon dolgozunk, hogy ezt a Balaton-környéki fejlesztések is szolgálják. Az új hajók szolgálatba állítása teljesen új minőséget jelent majd legnagyobb tavunk közlekedésében. Ezzel a fejlesztéssel egy régóta esedékes adósságot törlesztünk, hiszen a mostanáig közlekedő kompok és katamaránok 40 éve működnek itt a Balatonon. Jól szolgáltak, sokat láttak, de eljött a megújulás ideje” – emelte ki Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a sikeres kihajózást követően. Hozzátette, a kormány az adófizetők pénzéből, több mint 6 milliárdos tőkeemeléssel tette lehetővé a korszerűsítést.
Évi 1,4 millió utas
Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója az új katamarán fedélzetén nemrég elmondta, hogy a kompok forgalma 10 év alatt 800 ezerről 1,4 millióra emelkedett és a kerékpárosok száma is több mint a duplájára nőtt.
Korszerű hajók
„Egyértelmű volt, hogy szükség van új kompokra, kapacitásbővítésre és mellette műszaki megújulásra. A fejlesztésnek köszönhetően pedig a két új komp az eddigi legnagyobb jármű befogadó-képességgel rendelkező hajók lesznek a Balatonon. A legkorszerűbb motoroknak köszönhetően pedig az üzemeltetés és a közlekedés is hatékony és környezetbarát lesz” – tette hozzá a BAHART vezérigazgatója.
Alapos tesztek
A hajókat tesztelték, ennek során vizsgálták például a hajók úszáshelyzetét, kormányozhatóságát, manőverezési képességét, illetve a vészüzemi funkciókat is kipróbálták.
4 tonna festék
A kompok acélszerkezetének tömege 298 tonna, 11 km elektromos vezeték, közel 4 tonna festék került felhasználásra az építés során. A katamaránokhoz egyenként 157 tonna acél, 9 tonna hegesztési segédanyag, 14 km elektromos vezeték került felhasználásra. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: Új hajó a fonyódi kikötőben – Fotó: Baranyi Ibolya