Site icon Balaton Környéke

Kiderült, hogy ki vette meg a csopaki kikötőt, a szálak autóút-útépítéshez vezethetnek

Gépjárművel közlekednek az M85-ös gyorsforgalmi út Sopron és Csorna közötti szakaszán Peresztegnél 2020. december 16-án. Ezen a napon birtokba vehették az autósok az autóút Sopron-kelet és Csorna-nyugat közötti szakaszát. A 153,2 milliárd forint költségvetési forrásból megvalósult beruházással 45 percre csökken a menetidő Sopron és Győr között. Az autóutat a Sopron-kelet csomópontig kétszer két sávon építették ki, középen szalagkorláttal, leállósáv nélkül. Az út koronaszélessége 24,6 méter, a tervezett sebesség óránkénti 110 kilométer. MTI/Filep István

Októberben adták el a csopaki kikötőt. A helyi polgámester szernt irreális áron. Tény, a licit során a kikiáltási árnál 17-szer többet adtak érte. A nyertes a Sápi Major Kft. lett. A cég tulajdonosa eddig még nem kereste meg az önkormányzatot, hogy egyeztessen jövőbeni terveiről.

Még nem kereste az új tulaj az önkormányzatot

Ambrus Tibor, Csopak polgármestere a hirbalaton.hu-nak azt nyilatkozta, a kikötő mólószárnya a közforgalom elől nem zárható el, a hozzátartozó terület pedig továbbra is közparkként üzemel. Amíg ez így marad, addig nincs is dolga az önkormányzatnak az új tulajdonossal – tette hozzá.

Mi lesz a közparkkal?

A polgármester azt reméli, hogy a közpark és a vízhez jutás szabad lehetősége továbbra is megmarad, valamint a turistahajók továbbra is kiköthetnek majd a kikötőben.

Árulták a kikötőket 

A Balatoni Hajózási Zrt. – amely tavaly került a Magyar Turisztikai Ügynökség által kezelt állami többségi tulajdonba – reorganizációs tervében négy közforgalmú kikötő eladása szerepelt. A helyi tiltakozások nyomán a hajózási társaság felajánlotta az érintett önkormányzatoknak, hogy eladás helyett hosszú távra bérbe adja számukra a kikötőket. Hárman elfogadták az ajánlatot, Csopakkal azonban nem sikerült egyezségre jutni, ezért hirdették meg árverésen az ingatlant.

Ez egy kis kikötő

Ambrus Tibor akkor elmondta, a 2,8 ezer négyzetméteres terület egy közforgalom elől el nem zárható mólóból, és egy alig 2 ezer négyzetméteres, mintegy 50 méternyi partszakasszal rendelkező közparkból áll. Ezen a területen 2 százalékos a beépíthetőség, amit le is fed a kikötő pénztárépülete és vizesblokkja, a helyi építési szabály szerint a megengedett maximális beépítési magasság 4,5 méter. Az ingatlanhoz tartozó, 10-12 férőhelyes vitorláskikötő szerinte legfeljebb 20-30 férőhelyre bővíthető.

Csopak is megvette volna

Emlékeztetett arra, hogy a BAHART-tal történt egyezkedések során mind a négy érintett önkormányzat felajánlotta, hogy megvásárolja az eladásra szánt kikötőjét az értékbecslők által megállapított legmagasabb áron, amely a kikiáltási ár alapjául is szolgált, de erre nem nyílt lehetőségük.

Vagy talán mégsem

Kollár József, aki azóta már távozott a Bahart éléről az MTI-nek azt mondta: a kikötő meghirdetése előtt Csopaktól semmiféle hivatalos írásos nyilatkozat, illetve ajánlat nem érkezett vásárlási szándékról.

Elveszik az emberektől azt az 50 métert is

Ambrus Tibor sérelmezte, hogy míg a csopaki önkormányzat számára a közforgalmú kikötő fenntartásának kötelezettségével adták volna bérbe hosszú távra a kikötőt, a vitorláskikötő nélkül, addig a meghirdetett licit feltételei között már nem szerepel a közforgalmú kikötő üzemeltetése, csak a móló le nem zárhatósága.

A polgármester korábban levelet is írt

Csopak fideszes polgármestere fordult a helyiekhez és a civil szervezetekhez, hogy támogassák és erősítsék meg az önkormányzatot abban a szándékában, hogy a korábbi Bahart-kikötő környékét ne engedjék beépíteni.

890 millióért adták el, Csopaknak nem volt ennyi pénze

Csopak nem tudott élni elővásárlási jogával, hiszen az éves költségvetésével közel megegyező összeg, 890 millió forint lett a liciten a vételár. Lombár Gábor, a Balatoni Szövetség elnöke korában azt nyilatkozta, ha már „sajnálatosan árverezésig jutott az ügy”, az államnak kellene élnie az elővásárlási jogával. A múlt héten kiderült, hogy ez nem történt meg.

A vevő

Sajtóhírek szerint Abronits Róbert érdekeltségébe tartozó Sápi Major Kft. lett a vevő, amelyet 2013-ban, Lábatlanban jegyeztek be. A növénytermesztéssel foglalkozó társaság tavaly 79 millió forintos árbevételt ért el. Címe viszont megegyezik az autópálya építéssel foglalkozó Dömper Kft.-jével, amely vállalkozás teljesítménye tavaly megduplázódott – írja a hirbalaton.hu.

Honnan ismerős neve, ja, autóutakat építenek

Az M85-ös Csorna utáni folytatását a napokban vehették birtokba az autósok, így Sopron négysávos bekötése is megvalósult. A kivitelzők között találhatjuk a Dömper Kft-t is.

Címlapfotó: MTI/Filep István

Exit mobile version