Történelmi pillanat a Balatonon! 80 év után ismét magyar lajstromjelű hidroplán, vagyis vízirepülő szállt le a tóra. A gépet működtető cég rendszeres járatokkal kötné össze a magyar tavak és folyók mentén fekvő településeket.
80 év után újra hidroplán a Balatonon
Több mint nyolcvan év elteltével, 1938 óta ma történt meg először, hogy magyar lajstromjelű hidroplán landolt a Balaton vízfelületén, a Keszthelyi-öbölben. Az Aeroexpress Cessna 206 típusú gépével Széchey Márton Airbus-oktatókapitány az aktuális széliránynak megfelelően szállt le a hatóságok által kijelölt mintegy másfél négyzetkilométernyi köralakú vízfelületre. A repülést a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület kisgéphajókkal biztosította. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Meghonosítanák a vízirepülést
A teszt azt célt szolgálta, hogy a vízirepülés ismét meghonosodjon a magyarországi vizeken. A törvényi szabályozáshoz ugyanis sokat segítenek a tesztrepülések. A hazai vízirepülés első harminc éve meglehetősen mozgalmas volt, a második világháborút követően azonban a múlt homályába veszett, most újra felélesztenék a hasznos repülési útvonalakat, ezért létre is hoztak egy céget.
Új céget csináltak
Az Aeroexpresst start-up cégként 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) alapítója és unokatestvére, Széchey Márton hozták létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval.
Lendület a tervezésnek
Később Simon Martin kapitány is csatlakozott a céghez, aki a bőnyi repülőtér vezetőjeként és kisgépes üzemeltetési szakemberként új lendületet adott a tervezésnek. Az LKK a Közlekedési Múzeum partnereként működteti az Aeroparkot – írja Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár a Facebook-olddalán.
Keszthelyi vízirepülő bázis
A Balatonon először 1916-ban jelentek meg vízirepülőgépek, a hidroplánok, amikor az olasz frontra induló repülő csónakok Keszthelynél végeztek közbenső leszállást, mielőtt nekivágtak a Triesztig tartó, légvonalban négyszáz kilométer hosszú útnak. A világháború után a keszthelyi vízirepülő bázis 1920-ig létezett, de repülőgépek nélkül.
Menetrendszerű hidroplán járatok 1923-ban
99 évvel ezelőtt, 1923 nyarán a nagyközönség számára is elérhetővé váltak a hidroplánok: a menetrendszerű külföldi járatok mellett megindultak a Budapest-Balaton közötti taxi-repülések is, az első Budapestről Siófokra június 29-én.
Repülés a Duna és a Balaton között
A Dunáról felszálló hidroplánok a biztonságot jelentő 1000 méteres magasságba emelkedtek, hogy esetleges motorleállás vagy más okból történő kényszerleszállás esetén legyen elég idejük elérni a Velencei tavat, vagy a Balaton keleti végét. Olyannyira népszerű lett a vízirepülés, hogy a hatóságok 1924-ben meghatározták a légi közlekedés rendészeti szabályait.
Regionális központ
A gyönyörű folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy a vízirepülés regionális központja legyen a jövőben. A tesztrepülés Balatonlellén folytatódik. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: Hidroplán a Balatonon – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid