Site icon Balaton Környéke

Felpörgetnék a Budapest-Balaton közötti hidroplános utazásokat, ennek a gépnek nincs szüksége repülőtérre, csak egy kis vízfelület kell neki

Történelmi pillanat a Balatonon! 80 év után ismét magyar lajstromjelű hidroplán, vagyis vízirepülő szállt le a tóra. A gépet működtető cég rendszeres járatokkal kötné össze a magyar tavak és folyók mentén fekvő településeket.

80 év után újra hidroplán a Balatonon

Több mint nyolcvan év elteltével, 1938 óta ma történt meg először, hogy magyar lajstromjelű hidroplán landolt a Balaton vízfelületén, a Keszthelyi-öbölben. Az Aeroexpress Cessna 206 típusú gépével Széchey Márton Airbus-oktatókapitány az aktuális széliránynak megfelelően szállt le a hatóságok által kijelölt mintegy másfél négyzetkilométernyi köralakú vízfelületre. A repülést a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület kisgéphajókkal biztosította. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Meghonosítanák a vízirepülést

A teszt azt célt szolgálta, hogy a vízirepülés ismét meghonosodjon a magyarországi vizeken. A törvényi szabályozáshoz ugyanis sokat segítenek a tesztrepülések. A hazai vízirepülés első harminc éve meglehetősen mozgalmas volt, a második világháborút követően azonban a múlt homályába veszett, most újra felélesztenék a hasznos repülési útvonalakat, ezért létre is hoztak egy céget.

Új céget csináltak

Az Aeroexpresst start-up cégként 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) alapítója és unokatestvére, Széchey Márton hozták létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval.

Lendület a tervezésnek

Később Simon Martin kapitány is csatlakozott a céghez, aki a bőnyi repülőtér vezetőjeként és kisgépes üzemeltetési szakemberként új lendületet adott a tervezésnek. Az LKK a Közlekedési Múzeum partnereként működteti az Aeroparkot – írja Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár a Facebook-olddalán.

Keszthelyi vízirepülő bázis

A Balatonon először 1916-ban jelentek meg vízirepülőgépek, a hidroplánok, amikor az olasz frontra induló repülő csónakok Keszthelynél végeztek közbenső leszállást, mielőtt nekivágtak a Triesztig tartó, légvonalban négyszáz kilométer hosszú útnak. A világháború után a keszthelyi vízirepülő bázis 1920-ig létezett, de repülőgépek nélkül.

Menetrendszerű hidroplán járatok 1923-ban

99 évvel ezelőtt, 1923 nyarán a nagyközönség számára is elérhetővé váltak a hidroplánok: a menetrendszerű külföldi járatok mellett megindultak a Budapest-Balaton közötti taxi-repülések is, az első Budapestről Siófokra június 29-én.

Repülés a Duna és a Balaton között

A Dunáról felszálló hidroplánok a biztonságot jelentő 1000 méteres magasságba emelkedtek, hogy esetleges motorleállás vagy más okból történő kényszerleszállás esetén legyen elég idejük elérni a Velencei tavat, vagy a Balaton keleti végét. Olyannyira népszerű lett a vízirepülés, hogy a hatóságok 1924-ben meghatározták a légi közlekedés rendészeti szabályait.

Regionális központ

A gyönyörű folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy a vízirepülés regionális központja legyen a jövőben. A tesztrepülés Balatonlellén folytatódik. A Balatonkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Hidroplán a Balatonon – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Exit mobile version